در این ژانر از انیمه، شخصیت اصلی خواه هدف خاصی را در نظر داشته باشد یا فقط برای زنده ماندن تلاش کند، طبق سنت این ژانر در موقعیت ها یا سرزمین های ناآشنا قرار می گیرد و به طور مداوم با خطرات غیرمنتظره ای روبرو می شود. روایت داستان های ماجراجویی همیشه بر این اساس می چرخد که شخصیت ها چگونه به رویدادها یا آزمایش های ناگهانی در طول سفر واکنش نشان می دهند و این نشانگر رشد شخصیتی یا شکست بر اساس اقدامات یا انتخاب های آن فرد است. توسعه شخصیت به عنوان پاسخی به خطرات سفر یکی از الزامات داستان های ماجراجویی است و صرفاً به تجربه سرزمین ها یا دنیاهای خارجی در آن ها محدود نمی شود. داستان ماجراجویانه نوعی داستان است که معمولاً خطر ایجاد می کند یا به خواننده احساس هیجان می دهد. برخی از داستان های ماجراجویی نیز تعریف ادبی از داستان های عاشقانه را برآورده می کند. انیمه های هانتر هانتر، وان پیس، فیری تیل، دکتر استون، مید این ابیس، جوجو و سامورای چمپلو و ناکجا آباد موعود از بهترین های این ژانر هستند. ماجراجویی رویداد یا مجموعه ای از وقایع است که خارج از مسیر زندگی معمولی قهرمان داستان اتفاق می افتد و معمولاً با خطر و اغلب با عمل فیزیکی همراه است. داستان های ماجراجویی تقریباً همیشه به سرعت حرکت می کنند، و سرعت طرح حداقل به اندازه شخصیت پردازی ، تنظیم و سایر عناصر کار خلاقانه مهم است. ماجراجویی از نخستین روزهای داستان نویسی با بقیه ژانرها یک موضوع مشترک بوده است.